“Ponder the Improbable

INAUTHENTIC LOCAL
LIFESTYLE AND NEWS
WEBSITES AND
THE'CHALLENGE FOR
MEDIA LITERACY

POliCy Re|Dort Benjamin Ang
October 2024 Dymples Leong

RAJARA A %\7)\\-)%\2\ N
OOL O
RNA

al) AN
ﬁ ECHN
NIVER

APOR




Policy Report

INAUTHENTIC LOCAL LIFESTYLE
AND NEWS WEBSITES AND

THE CHALLENGE FOR

MEDIA LITERACY

Benjamin Ang
Dymples Leong

October 2024



Table of Contents

Executive Summary

1. Background
2. Information Manipulation
Al-generated news and information websites

Disinformation can be propagated through benign-looking
news websites

Threat actors can impersonate respected news websites and
amplify them through fake social media accounts

Threat actors include domestic extremists from opposite ends
of the political and ideological spectrum

3. The challenge that ‘information’ manipulation poses to media literacy
4. Analysis of websites presenting as local Singapore news sites
Alamak.io
5. Application to Singapore
Laws that can be applied
The need for vigilance
About the Authors
About the Centre of Excellence for National Security (CENS)

0w N N O

12

17
18
28
29
31
32
33



Executive Summary

A previous report on networks of inauthentic news sites and the risk of hostile
information campaigns (HICs) in Singapore described websites that “present
themselves primarily as independent news outlets from different regions across
the world” but (in fact) originate from a single operator or owner in one location.
This report highlights the risks of similar networks with potential to be used for
HICs.

Websites that present themselves as local lifestyle or current affairs sites (hereafter
“Local Lifestyle and News Websites”) pose special challenges to media literacy.

i. The first rule of media literacy is to examine the source of information.
It was relatively easy to identify websites that provided unreliable
content. The source would look suspicious because it would be full of
conspiracy theories and extreme opinions.

ii. However, Local Lifestyle and News Websites which contain mostly
‘benign’ or ordinary lifestyle or current affairs/news stories do not raise
suspicion in this way. Consequently, items of disinformation appearing
on these websites may also appear to be innocuous and convincing.

iii. The reader will have to carry out deeper research to determine if there
are other areas of concern, or facts that create suspicion, such as the
identity (or anonymity) of the owner. This does not mean that every
website with anonymous owners is a suspicious website.

We applied the Source, Understand, Research, and Evaluate (S.U.R.E.)
framework of media literacy on four websites presenting as local Singapore news
sites: Mothership, The Independent, The Online Citizen, and Alamak.io.

We observed that the author’s qualifications and publication history of one of
them — Alamak.io — was unknown. We then used open-source tools to further
investigate the provenance of this website but were unable to identify the owners.
This raised further questions about the website, such as its true country of origin,
its use of Al-generated content, and its business model or motivation. These
findings do not conclusively indicate that the website is used for information
manipulation, but they indicate that further observation is merited, for example if
the website starts to feature content relating to Singapore’s politics.




Singapore is vulnerable to foreign interference through online HICs because it is
“open”, highly digitally connected, and diverse society.

a. There are several Singapore laws that could be applied to control
or stop inauthentic news sites, such as the Broadcasting Act or the
Foreign Interference Countermeasures Act. There are other provisions
in Singapore law that can be used against inauthentic news sites,
which will depend on the unique circumstances of each case.

b. Readers cannot assume that a website that appears to be a benign
and accurate local news site is trustworthy but will need to be judicious
about the information it puts out and look deeper into its provenance.

Inauthentic websites such as Alamak.io demonstrate how a lack of transparent
ownership and author attribution can enable foreign actors to mislead and
misinform audiences on the source and the intention of articles from websites
purporting to be ‘news’ sites. While the website presents itself as an independent
website based in Singapore and covers local content related to Singapore, it
contains articles with a foreign political angle. This can be potentially utilised
to manipulate public sentiment with narratives which might be detrimental to
Singapore, but there is no clear evidence of this so far.




1. Background

A previous report on networks of inauthentic news sites and the risk of hostile
information campaigns (HICs) in Singapore described websites that “present
themselves primarily as independent news outlets from different regions across
the world” but (in fact) originate from a single operator or owner in one location.
The report highlighted the risks of similar networks with potential to be used for
hostile information campaigns.

Previous cases of inauthentic news sites have also been uncovered in Italy and
South Korea. Six websites posed as Italian news outlets and were not registered
in the national registry, as required for news outlets operating in Italy. The
investigation, led by the Italian newspaper Il Foglio, alleged that the websites
were operated by China.! In South Korea, eighteen websites posing as Korean-
language websites, linked to Chinese public relations companies Haixun and
Haimai, were flagged by the South Korean National Cyber Security Center. The
websites also posed as members of the Korean Digital News Association. It was
revealed that the inauthentic websites attempted to manipulate public opinion by
distributing pro-Chinese and anti-American content.?

The authors were interested to find out if there were any other websites which
used corresponding strategies and tactics similar to the Haxiun and SeaPRwire
networks (i.e., usage of public relations agencies or news distribution agencies
to artificially amplify and disseminate strategic content on their websites, and the
risks of potential usage in hostile information campaigns.

More specifically, the authors were keen to discover if there were other websites
with a mix of news, current affairs, lifestyle, and culture content focused on
Singapore that could be used for information manipulation.

' “La fabbrica dei contenuti pro Cina”, Il Foglio, 25 October 2023, www.ilfoglio.it/esteri/2023/10/25/
news/la-fabbrica-dei-contenuti-pro-cina-5826677/amp/.

2 “Influence activities exploiting fake websites of Chinese media outlets”, National Cyber Security Center,
13 November 2023, www.ncsc.go.kr:4018/main/cop/bbs/selectBoardArticle.do?bbsld=
SecurityAdvice _main&nttld=88028&menuNo=020000&subMenuNo=020200&thirdMenuNo=.



https://www.ilfoglio.it/esteri/2023/10/25/news/la-fabbrica-dei-contenuti-pro-cina-5826677/amp/
https://www.ilfoglio.it/esteri/2023/10/25/news/la-fabbrica-dei-contenuti-pro-cina-5826677/amp/
https://www.ncsc.go.kr:4018/main/cop/bbs/selectBoardArticle.do?bbsId=SecurityAdvice_main&nttId=88028&menuNo=020000&subMenuNo=020200&thirdMenuNo=
https://www.ncsc.go.kr:4018/main/cop/bbs/selectBoardArticle.do?bbsId=SecurityAdvice_main&nttId=88028&menuNo=020000&subMenuNo=020200&thirdMenuNo=

2. Information Manipulation

Information manipulation can be described as attempts to shape public opinion
and attitudes through the online information space. Information manipulation
can involve the use of new and traditional media to disseminate information
which could be used to exploit and amplify societal divides in a target country or
population.®

Al-generated news and information websites

The rise in news websites powered by Al-generated news is concerning.
NewsGuard, an organisation which rates news and information websites, found
over 300 sites it classified as “unreliable Al-generated news and information
websites”. Such websites contained generic web names, however, content on
the websites were found to contain false claims and fabrications such as COVID-
mis- and disinformation. The websites were also found to have published large
number of articles — in the hundreds — on a wide range of topics such as “politics,
technology, entertainment, and travel”.* Al has been used by both state and non-
state actors in influence operations. In 2024, OpenAl published a report revealing
how actors utilised generative Al such as ChatGPT to support the gathering
and analysing of data on potential targets for information manipulation. The
websites tracked by NewsGuard had substantial portions of content which were
produced by Al and did not disclose that it had Al-generated content. Content
on the websites was presented in a way an “average reader could assume that
its content is produced by human writers or journalists, because the site has a
layout, generic or benign name, or other content typical to news and information
websites”.®

3 Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA), “Information Manipulation”, www.cisa.gov/
sites/default/files/publications/information_manipulation_infographic_508.pdf.

4 “Tracking Al-enabled Misinformation: Over 1000 ‘Unreliable Al-Generated News’ Websites (and
Counting), Plus the Top False Narratives Generated by Artificial Intelligence Tools”, NewsGuard, 28
August 2024, www.newsguardtech.com/special-reports/ai-tracking-center/.

5 “Disrupting deceptive uses of Al by covert influence operations”, OpenAl, 30 May 2024, https://
openai.com/index/disrupting-deceptive-uses-of-Al-by-covert-influence-operations/.



https://www.cisa.gov/sites/default/files/publications/information_manipulation_infographic_508.pdf
https://www.cisa.gov/sites/default/files/publications/information_manipulation_infographic_508.pdf
http://www.newsguardtech.com/special-reports/ai-tracking-center/
https://openai.com/index/disrupting-deceptive-uses-of-AI-by-covert-influence-operations/
https://openai.com/index/disrupting-deceptive-uses-of-AI-by-covert-influence-operations/

Disinformation can be propagated through benign-
looking news websites

In March 2024, The New York Times reported that Russian websites had appeared,
targeting the US by having names suggesting that they were local US news sites:
D.C. Weekly, the New York News Daily, the Chicago Chronicle, and the Miami
Chronicle. There are no such US local news organisations; researchers suggest
they were meant to mimic actual news organisations and promote Russian
propaganda by interspersing it among stories about crime, politics, and culture.®

This tactic has also been detected in Europe, with the “Corona 24 News” collection
of websites that are all constructed in a similar fashion. The “24 Group” network of
websites publish a high volume of largely benign content translated into English,
sourced from around the internet. Each site is vaguely titled to reflect a country
or topical target audience, but just as in the US case above, none of these news
outlets exist in the respective countries.”

Researchers suggest that the owners of “24 Group” have created an ‘information
laundering’ system by republishing and integrating benign content from public
sources®:

i. The copying of public content removes the need to hire staff to write
articles.

ii. As the sites publish benign content, they do not get flagged as
suspicious by search engines, so they get indexed as if they are real
news sites.

iii. They may then be picked up by news aggregators or by users on
social media.

iv. This enables threat actors to strategically publish disinformation on
the sites, which can be picked up, indexed, and spread from a source
(news aggregator, social media user) that is separate from the
original publisher.®

& Steven Lee Myers, “Spate of Mock News Sites with Russian ties pop up in U.S.”, New York Times, 7
March 2024, www.nytimes.com/2024/03/07/business/media/russia-us-news-sites.html.

7 Max Glicker and Clint Watts, “24 Group: How Obscure News Sites Selectively Spread Pro-Kremlin
Disinformation”, GMF, 25 February 2021, https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-

obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/.
8 This is the process of moving false or misleading information from a less credible source to a more

credible one, to give the information more credibility —see https://www.poynter.orag/fact-checking/2023/?
how-russian-falsehoods-spread-to-the-us-through-faux-local-news/.

9 Max Glicker and Clint Watts, “24 Group: How Obscure News Sites Selectively Spread Pro-Kremlin
Disinformation”, GMF, 25 February 2021, https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-
obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/.


http://www.nytimes.com/2024/03/07/business/media/russia-us-news-sites.html
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://www.poynter.org/fact-checking/2023/?how-russian-falsehoods-spread-to-the-us-through-faux-local-news/
https://www.poynter.org/fact-checking/2023/?how-russian-falsehoods-spread-to-the-us-through-faux-local-news/
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/

The strategy of placing news articles on alternative fringe news sites has been
observed in other countries. This tactic of information laundering was seen in the
US. In 2020, Meta revealed that the Russian group Internet Research Agency
(IRA) had conducted an influence operation by hiring Americans to write for an
inauthentic news website, Peace Data. Fake personas generated using Al were
also deployed to create a seemingly legitimate news organisation.

Information laundering has been previously used to disseminate Russian
propaganda. Yala News, a fringe website targeted at audiences in the Middle
East, was found to publish articles containing Russian propaganda originating
from Russian state-backed networks Sputnik." Yala News was used as a medium
to disguise the original source of articles from Sputnik.

Threat actors can impersonate respected news
websites and amplify them through fake social media
accounts

Threat actors were also found to have posted fake articles masquerading

as legitimate stories from legitimate news sites. Meta reported this as a
“Russian disinformation campaign attempting to undermine Western support
for Ukraine”.'? This influence operation created more than 60 websites with
domains that mimicked or spoofed well-respected news sites including the
UK’s Guardian newspaper, Germany’s Der Spiegel, the US’s The Washington
Post and Fox News. They then published false stories that criticised Ukraine’s
President Volodymyr Zelensky and US policy on Ukraine.

The threat actors then spread links to these stories across social media
platforms, using 1,600 inauthentic Facebook accounts, to audiences in
Germany, ltaly, France, the UK, and Ukraine."”® These would be deceptive
because the links appear at first glance to come from respected sources.

° Donie O’Sullivan, “After FBI tip, Facebook says it uncovered Russian meddling”, CNN Business,1
September 2020, https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/
index.html.

" Hannah Gelbart, “The UK company spreading Russian fake news to millions”, BBC, 4 April 2023,
www.bbc.com/news/world-65150030.

2. Alexander Martin, “Russians impersonate Washington Post and Fox News with anti-Ukraine stories”,
The Record, 29 August 2023, https://therecord.media/russians-fake-news-anti-ukraine.

% |bid

4 “Huge Russia-based Disinformation Network about Ukraine War Disabled”, CBC, 7 September 2022,
www.cbc.ca/news/world/russia-fake-news-facebook-meta-1.6597994.



https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/index.html
https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/index.html
http://www.bbc.com/news/world-65150030
https://therecord.media/russians-fake-news-anti-ukraine
http://www.cbc.ca/news/world/russia-fake-news-facebook-meta-1.6597994

Previous cases of purported ‘news sites’ have been reported. For instance, the
US State Department in November 2023 identified a disinformation campaign
across Latin America. They accused Russia of spreading disinformation and
anti-NATO / anti-Ukraine propaganda, crafted to appear local and organic to
audiences in Latin America, and laundered through an ecosystem of proxy
websites and organisations which appear to be independent news.'®

In 2016, BuzzFeed News identified more than 100 active US politics websites
being run from Macedonia, some of which had hundreds of thousands of
followers, and a Guardian report identified 150 similar politics sites. According to
interviews with the Macedonian site owners, they posted false and misleading
outrageous US political news stories, because these generated the most

online attention from US readers, which in turn earned them the most revenue
from online advertisers, at the expense of the readers who were misled into
believing the stories came from genuine news sites, and who were consuming
misinformation that outraged and polarised them.®

Inauthentic news sites raised in the examples above also utilised information
laundering. Information laundering enables actors to utilise proxies to obscure
origin and purpose. Information can be distorted from the original intent and
framed to present false narratives. Disinformation and distorted narratives

can be spread from fringe websites, through social media platforms as
intermediaries, and weave its way into public discourse online. It can also be
picked up by mainstream news media and further disseminated. Information
laundering has been previously used to disseminate Russian propaganda. Yala
News, a fringe website targeted at audiences in the Middle East, was found to
publish articles containing Russian propaganda originating from Russian state-
backed networks Sputnik. Yala News was used as a medium to disguise the
original source of articles from Sputnik.

s “The Kremlin’s Efforts to Covertly Spread Disinformation in Latin America”, U.S. Department of
State, 7 November 2023, www.state.gov/the-kremlins-efforts-to-covertly-spread-disinformation-in-
latin-americal.

6 Craig Silverman and Lawrence Alexander, “How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters
With Fake News”, Buzzfeed News, 4 November 2016, www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/
how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo.



https://www.state.gov/the-kremlins-efforts-to-covertly-spread-disinformation-in-latin-america/
https://www.state.gov/the-kremlins-efforts-to-covertly-spread-disinformation-in-latin-america/
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo

Studies have identified that journalists and news sites play an important role
in the propagation of misinformation, because of their “privileged, influential
role in networks”.'” This is especially for news sites that have “a reputation as
a credible and trustworthy source of information” because this creates greater
acceptance in social networks, both in person and online.™

The EU Disinfo Lab has identified cases where news sites are used to spread
disinformation:™®

i. Established news brands spreading disinformation (because of
changes in circumstances), such as FranceSoir, formerly a
distinguished French newspaper that went bankrupt for a while, and
later became a source for conspiracy theories and anti-vax content.

ii. Online “media” outlets posing as credible sources to spread
disinformation, such as Bonanza Media, which claimed to be an
independent investigative platform from the Netherlands but was
discovered to assist Russia’s military intelligence in spreading
misleading information about the shooting down of aircraft MH17.
Other examples include:

a. France Libre 24, a French language media site managed
covertly by a Polish far-right media network, to provide French
audiences with false or polarising messages on identity,
religion, security, and migration.

b.Peace Data, an alleged global news organisation, which
was actually a Russian information operation set up by the
Russian Internet Research Agency (IRA) to spread
disinformation ahead of the US Presidential Election in 2020.

7 Max Glicker and Clint Watts, “24 Group: How Obscure News Sites Selectively Spread Pro-Kremlin
Disinformation”, GMF, 25 February 2021, https:/securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-
obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/.

8 Donie O’Sullivan, “After FBI tip, Facebook says it uncovered Russian meddling”, CNN Business, 1
September 2020, https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/
index.html.

% Hannah Gelbart, “The UK company spreading Russian fake news to millions”, BBC, 4 April 2023,

www.bbc.com/news/world-65150030.



https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://securingdemocracy.gmfus.org/24-group-how-obscure-news-sites-selectively-spread-pro-kremlin-disinformation/
https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/index.html
https://edition.cnn.com/2020/09/01/tech/russian-troll-group-facebook-campaign/index.html
http://www.bbc.com/news/world-65150030

Once a piece of disinformation appears on a news site, a hostile information
campaign can use trolls or bots to disseminate and amplify it on social media.
Since the source is a news site, it would appear to have credibility. Because
of this tactic of amplification, even news websites that usually have less than
50,000 visits per month, which would escape mainstream media attention, can
quickly be leveraged and scaled up for a hostile information campaign.

Threat actors will also use ‘sleeper’ social media accounts that appear benign
for years. Researchers found 48 Twitter accounts with local-sounding names
like @MilwaukeeVoice and @Seattle Post that shared localised news items
but were linked to Russia’s Internet Research Agency. The accounts were
“serving as sleeper accounts building trust and readership for some future,
unforeseen effort,”?° giving threat actors the capability “if at any given moment,
they wanted to operationalize this network of what seemed to be local American
news handles, they can significantly influence the narrative on a breaking news
story”.?!

Threat actors include domestic extremists from
opposite ends of the political and ideological
spectrum

Although foreign threat actors have been accused in many of these information
laundering cases, there are also cases of US-based domestic extremists

and partisan groups using the same tactics. In November 2022, NewsGuard
identified 1,202 of what they called “pink slime” websites i.e. websites funded
by partisan groups posing as independent local news publishers, apparently
with the intention to deceive readers into trusting them as credible sources of
information.??

20 Alexander Martin, “Russians impersonate Washington Post and Fox News with anti-Ukraine stories”,
The Record, 29 August 2023, https://therecord.media/russians-fake-news-anti-ukraine.

2 |bid.

2 “Secretly Partisan-Funded Websites Posing as Independent Local News Sites On Verge of
Outnumbering Daily Newspapers in the U.S.”, NewsGuard, 12 December 2022, www.newsguardtech.
com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us/.



https://therecord.media/russians-fake-news-anti-ukraine
https://www.newsguardtech.com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us/
https://www.newsguardtech.com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us/

The partisan sites posing as local news sites comprised five groups on the
left and right ends of the US political spectrum: Courier Newsroom, Local
Government Information Services, The Main Street Sentinel, The American
Independent, and Metric Media.?®

i. Metric Media group, a right-wing group, operated 1,079 “pink
slime” sites as locally branded websites, with names such as the
Kalamazoo Times, Mobile Courant, and Suffolk Reporter.

ii. Democrat operative David Brock?* operated five “pink slime”
websites as local sites spun off from the liberal blog, The
American Independent i.e. The Arizona Independent, The
Michigan Independent, The Ohio Independent, The Pennsylvania
Independent, and The Wisconsin Independent, and published
partisan content targeted at key voting states.?®

% |bid.

2 Michael Scherer, “Hillary Clinton’s Bulldog Blazes New Campaign Finance Trails”, 10 September
2015, https://time.com/4028459/david-brock-hillary-clinton-media-matters/.

% “Secretly Partisan-Funded Websites Posing as Independent Local News Sites On Verge of
Outnumbering Daily Newspapers in the U.S.”, NewsGuard, 12 December 2022, www.newsguardtech.
com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us.



https://time.com/4028459/david-brock-hillary-clinton-media-matters/
https://www.newsguardtech.com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us/
https://www.newsguardtech.com/press/partisan-funded-websites-nearly-outnumber-daily-newspapers-in-us/

3. The challenge that ‘information’
manipulation poses to media literacy

One of the mostimportant countermeasures against hostile information campaigns
and foreign interference has been media literacy. The widely used framework for
media literacy in Singapore is the S.U.R.E. framework from the National Library
Board, Singapore, which has been promoted to schools, workplaces, and the
community. The S.U.R.E. framework is as follows:%

* SOURCE: Identify the type of source — is it trustworthy? Check the
author’s qualifications and publication history to determine the origins.

+ UNDERSTAND: Are they mostly facts or opinions? If they are opinions,
do they come from experts who have the knowledge to support their
view?

+ RESEARCH: Use various platforms to go beyond the initial source.
Review the information against multiple sources.

« EVALUATE: Are there content biases?

This framework is very useful for identifying websites that provide unreliable
content. If a site is full of conspiracy theories and extreme opinions, then it
would be considered a suspicious source. However, if a website contains mostly
‘benign’, ordinary lifestyle or news stories, especially including local stories that
are mostly factually correct, then it would appear to be a trustworthy source.

% “S.U.R.E. Elevated”, National Library Board Singapore, accessed [date of access], https://sure.nlb.
ov.sg/resources/school-curriculum/advanced/part1-sure/.



https://sure.nlb.gov.sg/resources/school-curriculum/advanced/part1-sure/
https://sure.nlb.gov.sg/resources/school-curriculum/advanced/part1-sure/

S.U.R.E. FRAMEWORK APPLICATION TO INFORMATION
LAUNDERING SITES

SOURCE

Identify the type of source — | If the content on the site is mostly accurate

is it trustworthy? local news and cultural events, which can be
corroborated with other news websites, then it
will appear trustworthy.

Check the author’s If the author is anonymous and the ownership

qualifications and publication | of the site is unclear or unknown, then it could

history to determine the be suspicious.

origins If the site has been publishing benign and
accurate content for several years, then it will
appear trustworthy.

UNDERSTAND

Are they mostly facts or If the content on the site is mostly accurate

opinions? local news, cultural events, sports, which can
be corroborated with other news websites, then
they are mostly facts, not opinions, and would
appear trustworthy.

If they are opinions, do If the site contains original opinions sourced

they come from experts from credible experts (whose identities can be

who have the knowledge to | verifiable online), it might appear trustworthy.

support their view? If the site contains opinions that are copied
or adapted from expert statements in other
publications, then it would appear trustworthy.

RESEARCH

Use various platforms to go | At this stage, if the reader searches for other

beyond the initial source. sources to corroborate or fact check the story,

Review the information then he/she may discover that the story is

against multiple sources. inaccurate or biased.

EVALUATE

Are there content biases? At this stage, if the reader detects content
biases in the story, then he/she may decide
not to trust its contents. However, if the story
is published amidst many other stories on the
site that are not biased, then the other stories
would give it an appearance of legitimacy.




This means that readers cannot rely on first impressions of the source to
assess these websites, but instead must use more detailed information literacy
techniques.

In the following sections, we have selected four websites that appear online
as local Singapore lifestyle and news sites (i.e. they feature lifestyle or news
articles that include and revolve around local Singapore stories) and examined
them using the information literacy techniques of the S.U.R.E. framework, to
determine if there were any aspects of the sites that merited more detailed
study. For ease of reference, we will refer to these sites as “Local Lifestyle and
News Websites”.

We observed that the author’s qualifications and publication history of one of
them was unknown. We then used open-source tools to further investigate the
provenance of this website.




4. Analysis of websites presenting as local
Singapore news sites

For this study, we compared four Local Lifestyle and News Websites in Singapore
(Table 1). These websites had a mix of current affairs, news, and lifestyle content
focused on Singapore.?”

Mothership The The Online | Alamak.io
Independent Citizen®®
At least one | Yes Yes Yes Yes
news article
/ month
Visitorship/ | 7.4M2° 1.2M% 212.1K* 2.7K*
month
Owners Bridgewater The Independent | Terry Xu® Not
Holdings Pte | News & Media disclosed
Ltd® Pte Ltd
(formerly known
as Protegesoft
Pte Ltd)%
Authors Published in Published in Published in Mostly not
bylines bylines bylines disclosed

Table 1: Comparison table of four news websites.

Since the author’s qualifications and publication history of Alamak.io were
unknown, we conducted further study using open-source tools.

27 See Appendix.

% The Online Citizen (TOC) has a new publication Gutzy Asia (https://gutzy.asia/) which focuses on
news from Asia and Singapore. Gutzy Asia is based in Taiwan. The last article on TOC was published
on 4 September 2023.

2 Sum of all visits on desktop and mobile from the last month. “mothership.sg”. Similarweb. Accessed
28 November 2023. https://www.similarweb.com/website/mothership.sg/#overview

30 Sum of all visits on desktop and mobile from the last month. “theindependent.sg”. Similarweb.
Accessed 28 November 2023. https://www.similarweb.com/website/theindependent.sg/#overview

31 Sum of all visits on desktop and mobile from the last month. “theonlinecitizen.com”. Similarweb.
Accessed 28 November 2023. https://www.similarweb.com/website/theonlinecitizen.com/#overview

%2 Sum of all visits on desktop and mobile from the last month. “alamak.io”. Similarweb. Accessed 28
November 2023. https://www.similarweb.com/website/alamak.io/#overview

% Theresa Tan, “Charting his own course”, NUS Office of Alumni Relations, www.nus.edu.sg/alumnet/
thealumnus/issue-120/people/pursuit-of-excellence/charting-his-own-course.

3 “About Us”, The Independent Singapore, https://theindependent.sg/about-us/; “The Independent
News & Media Pte. Ltd.”, SGP Business, www.sgpbusiness.com/company/The-Independent-News-
And-Media-Pte-Ltd.

% “About Us”, The Independent Singapore, www.theonlinecitizen.com/about-us/.



https://www.similarweb.com/website/mothership.sg/#overview
https://www.similarweb.com/website/theindependent.sg/#overview
https://www.similarweb.com/website/theonlinecitizen.com/#overview
https://www.similarweb.com/website/alamak.io/#overview
https://www.nus.edu.sg/alumnet/thealumnus/issue-120/people/pursuit-of-excellence/charting-his-own-course
https://www.nus.edu.sg/alumnet/thealumnus/issue-120/people/pursuit-of-excellence/charting-his-own-course
https://www.sgpbusiness.com/company/The-Independent-News-And-Media-Pte-Ltd
https://www.sgpbusiness.com/company/The-Independent-News-And-Media-Pte-Ltd
http://www.theonlinecitizen.com/about-us/

Alamak.io

Singapare

= ALAMAK.10

Mohn Guopre vid: Lhetds Tme o

Singapore News

Tha s wape
P, w1

ﬂ;@'}w:«: .|

e e

e 0 FE U
Indian Students Jailed for
Shoplifting in Singapore

Zgapers Trents

Figure 1: Screenshot of Alamak.io

Alamak.io is a news website that features news articles on Singapore, covering
current affairs, lifestyle, trends, and contributed opinions (Figure 1). Its ownership
is unknown, unlike the other Local Lifestyle and News Websites, and is not
available on the website.

Alamak.io utilised the colloquial word ‘Alamak’ as its website name. ‘Alamak’ is a
colloquial word used in Singapore and Malaysia, often used as an interjection or
expression to describe shock, worry, dismay, and disappointment. The usage of
the term for the website appears to be intended to evoke familiarity and knowledge
of the Singapore culture. It could also be so named to target at a Singapore or
regional readership or demographic audience.

The authors are generally not identified in bylines (Figure 2).

There were only four contributed articles with a byline identifying the author
(Figure 3).

Since Alamak.io does not disclose its ownership, we searched for this information
using OSINT tools. The website was created on 24 March 2023 (Figure 4).




&3
TN ALAMAK.ID

S e Wl R b

b TR

3w

e v

Indion Students |oiled for Shoplifting in Singopare

Ilrgapare ':-I 3

ALAMAK.IO

Vo Mg WU e Tma ©

Neapqenr Wheld

The Victory over Japan and the End of World War Il - Are
lessons learnt?

rrodemar of Now
St vy N B3 EIee by Mo

T wetvs ol v oo iy 4

by 0w v s v e o e Cwven
et 4 s P ol o4 g

|

Frd b adn .
a4t sy b g
Axa

b

Figure 2: Authors are generally not identified in bylines for Alamak.io

E

Figure 3: A screenshot of an article from Alaamk.io which has identifiable author stated

Name Servers

Crealion Dale

Domain i

dnsfastdns24com

POZ3-03-24TOH: D40

GNPSretaRRddermaa1fcacrdasaasdss DONUTS

Figure 4: The website was created on 24 March 2023



A Domain Name System (DNS) search was conducted to map a domain to the
physical IP address of the computer hosting that domain.3®

A search using both WHOIS and Alienvault revealed that the IP address for
Alamak.io is 185.4.72.15. An IP geolocation search was conducted for the IP
address 185.4.72.15. The IP address is seemingly located in Estonia (Figure 5).

A further search narrowed the location to be in Johvi, Estonia (Figure 6).

IP Address 185.4.7215
Location & Estonia
ASN AS158068 p.a.g.m.ou

Figure 5: IP address and location of the website

18547215

IP Address; 185.4.72,15
Country: Estonia

State: Johvi vald

City: Johvi

Latitude: 59,3577
Longitude: 27,4222

Figure 6: A further search revealed the location to
be in the city of Johvi, Estonia

3 DNS is the protocol that translates domain names into IP addresses and vice versa.



A search was also conducted to find all subdomains associated with Alamak.io.
Results showed that a subdomain for Alamak.io is 136.243.167.11 (Figure 7).

A search was conducted to identify the DNS records from a primary domain
name, in this case, Alamak.io. Results showed that it links to 5plus1.ru (Figure 8).

A reverse IP lookup is conducted to determine the records associated with an IP
address. Reverse IP can also identify pinpoint virtual hosts served from a web
server. The result revealed that the 5plus1.ru website is also associated with the
IP address 185.4.72.15, the same IP address as Alamak.io (Figure 9).

Subdomains (1) (@
185.4.72.15
vavonalamak.ic /88 185.4.72.15 1362431671
Figure 7: The subdomain for the website ™
I'm not a robot
1e«CAFTCH
. Priveey T
‘ : ] |
: ey L | & Remove limits & captchs with membership
Splusl.ru
Figure 8: Search for subdomains identified with ,
. . . Splusl.ru
the primary domain name Alamak.io

Figure 9: Reverse IP lookup reinforces the result
that the IP address is linked to 5plus1.ru




An online search on 5plus1.ru shows it to be linked to 5+1 Media, a Russian
communications agency. The website states that it was founded in 2018 by
graduates and teachers from the Moscow State Institute of International Relations
University of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation; and
headed by founder Yuri Antsiferov.®” The website, 5plus1.ru, lists various services
such as targeted advertising, news monitoring, and website development. It lists
completed projects in the fields of politics, Fast Moving Consumer Goods (FMCG)
companies, energy, government, and tourism.38

A check on various DNS associated with Alamak.io on Alienvault uncovered six
passive DNS. Passive DNS records and stores historical DNS data for a given
time or location. Passive DNS data can provide insight into how domain names
change over time and to identify other related domains or IP addresses. The
subdomain for Alamak.io 136.243.167.11 was created on 9 April 2023. It was last
seen on 13 April 2023 (Figure 10).

A search revealed that the IP address for Alamak.io (185.4.72.15) was recently
used. Previously it had used 136.243.167.11 and changed the IP address (Figure

QUFRY TYPF ADDRESS FIRST SEEN LST SFFN ASN COUNTRY
NS 4 00 40 Ns22049 - sl
9 ¥4 [Reh) A3 T L
NS ] . as TL
N i
N 1 [ |
g
24 sanes ol
N 4 40 - G
ol
- A 4 . Garm

Figure 10: Six passive DNS were linked to the website

Alamak.lo Website used IP Addresses -

* 136.243.167.11 {Magic-mars.net) used on 05 September 2023
IP Address Change History: 3

Mo dformedion

Website Namessrvers:

Figure 11: The change in IP address for the website

37 “5+1 Media”, 5+1 Media, https://5plus1=ru.translate.goog/?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_ x_tr_
hl=en& x_tr_pto=sc.
3% |bid.



A cross-check on the websites using the nameservers listed above confirms that
Alamak.io is hosted on the nameserver dns.fastdns24.com (Figure 12).

Further cross-checks also revealed that Alamak.io is also confirmed to be hosted
on the nameservers dns2.fastdns24.org, dns3.fastdns24.eu, and dns4.fastdns24.
link (Figure 13).

Some other websites in Singapore were found to be hosted by the server. In this
instance, a language school in Singapore used the same server (Figure 14).

A search on the subdomain IP address 136.243.167.11 revealed affiliation with a
website, hexroast.com (Figure 15).

Fx ot Wekokx Horse R Rl I S0 Neca o B

Marut - S8 82 LEa YTy -

B

medam
Yt iy Ly faaw = lapw
Pty

e et 0o ¢ hies PAdea ¢ IRMIRCHEaG UF W R e
e PLIxe

T 1 LLES 0 B vy Can ey [ —— e T IN l

? 1 Moy

Figure 12: Result showing link to the website and the nameserver

Nameservers dnsfastdns24.com. dnséfastdnsé4.org.

dns3fastdns2d.eu, dnsdfastdns24.link. Less

Figure 13: The four nameservers

Figure 15: Hexroast.com is
identified to be affiliated with
the IP address

136.243.167.11

5steps.edu.sg

Sstepsacademy.sg

Fm not a robot

& captchs milh mambership

Figure 14: Some websites using
the same nameserver

alamak. i0

hexroast. com
new. 5plusl. ru
war, alamak, 10

wenl, hexroast., com




Results from a Google search revealed that hexroast.com appears to be an
e-sports NFT game website. The game was promoted on social media platforms
such as YouTube, LinkedIn, and Facebook. Press relation agencies such as
MediaOnAsia were also utilised to disseminate news about the game. However,
attempts to locate and access hexroast.com were unsuccessful. Attempts to
access the hexroast weblink provided on social media promotions were also
unsuccessful.

An [P geolocation search was also conducted for subdomain IP address
136.243.167.11. Search results revealed the alleged country location to be
Germany (Figure 16).

A search was done to identify pictorial assets used on the website. Images
appear to be uploaded to the website (Figure 17). Images on Alamak.io utilised
analytics tracking code by Yandex, the largest search engine in Russia, indicative
of pictorial assets being obtained from Yandex.

JPG pictures and photos were uploaded to be used for various articles on Alamak.
io (Figure 18).

v top
v & alamak.io
136.243.167.11 v [ 2023/11/11/singapores-commitment-to-peace-in-the-israel-palestine-conflict
[ singapores-commi 0-peace-in-th I-palestine-conflict/
» £ wp-content
» £ wp-includes

> fonts.googleapis.com
GET THE IP LOCATION > O fonts.gstatic.com

» & www.googletagmanager.com

Figure 17: Pictorial assets used by the website
IP Address: 136.243.167.11

Country: Germany v uplosds
State: s
% . =L
City: AR
Latitude: 51.2993 e
Longitude: 9,491 B
U K
FE
%" Ux' 5Ujpa
Figure 16: The IP address was traced back to B clonoran

Germany Figure 18: The names of the images used by the

website




Based on the current information available through open-source tools, we were
unable to conclusively identify the owners Alamak.io. Although the website
primarily features Singapore news, we were unable to determine the website’s
ownership and funding and were unable to identify any Singapore-based sources
of ownership and funding. We were only able to determine that the website is
linked to entities in Germany, Estonia, and Russia.

Many articles on Alamak.io were seemingly generated or written by artificial
intelligence (Al). For instance, the article titled “China’s Wang Yi’s Strategic
Visit to Russia” was deemed by Al detection software to have a probability of
98% Al-generated text. Other articles were also deemed probable to have
been generated by Al including “China Surpasses US as Leader in Branded
Coffee Shops, Becoming a Global Powerhouse” (97% probability), “Philippines
Denounces China’s Use of Water Cannons in South China Sea Dispute” (98%
probability) and “Singapore and China Announce 30-Day Visa-Free Travel to
Boost Bilateral Ties” (98% probability).®® This strongly suggests that the articles
were Al-generated and raises questions about the lack of articles published by
human authors on the website (Figure 19).

(M)

ina move that the strengthening ties between two
global powerhouses, China's Foreign Minister Wang Yi recently visited Russia. This
visit comes ahead of a potential meeting between Chinese President Xi Jinping and
Russian President Viadimir Putin, signaling a deepening of relations between the two
nations.

Classification

China and Russia, both prominent players on the global stage, have historically
shared a complex relationship marked by periods of cooperation and contention.
However, in recent years, the two countries have found common ground on various
international issues, leading to increased collaboration in economic, political, and
military spheres

Wang Yi's visit to Russia is seen as a precursor fo the anticipated meeting between
the two heads of state. Such high-level diplomatic engagements are often
instrumental in setting the tone for future interactions and collaborations. Given the
current geopolitical landscape, where both nations often find themselves at odds with
Western powers, their growing is of interest to i

observers.

Figure 19: Some articles were seemingly generated by Al

% As computed by ZeroGPT.




We were also unable to identify the authors of the articles on Alamak.io, except
for five articles with a byline as shown in Figure 20.

1. Russian diplomacy on the eve of the Second World War, published 8
May 2024, by H.E. Nikolay Kudashev, the Ambassador of the
Russian Federation to the Republic of Singapore

2. Celebration of Russian Culture in Singapore, published 25 November
2023, by H.E. Nikolay Kudashev, the Ambassador of the Russian
Federation to the Republic of Singapore

3. The Victory over Japan and the End of World War Il — Are lessons
learnt? published 3 September 2023 by H.E. Nikolay Kudashey, the
Ambassador of the Russian Federation to the Republic of Singapore

4. Russia-ASEAN Cooperation: Navigating Challenges and Building a
Strategic Partnership in a Multipolar World, published 8 August 2023,
by H.E. Nikolay Kudashev, the Ambassador of the Russian
Federation to the Republic of Singapore

5. The Future of Russia-ASEAN Relations: Unleashing Potential
through Cooperation and Goodwill, published 12 June 2023, by H.E.
Nikolay Kudashev, the Ambassador of the Russian Federation to the
Republic of Singapore.

These articles were observed to be written and attributed to an author, allegedly
the Russian Ambassador to Singapore (Figure 20).

This year film program brought to Singapore all the genre diversity of Russian
cinematography from sports drama to good family comedies, including such Russian hits as
“Cheburashka” (directed by Mr. Dmitriy Dyachenko), “Emergency landing” (directed by Mr.
Sarik Andreasyan), “Eleven silent men" (directed by Mr. Aleksey Pimanov and Ms. Ekaterina
Pobedinskaya). All these movies were represented by Russian actors and directors who
spoke about these films and their main themes — family, intergenerational understanding,
bringing up children and much more. Among actors who came to Singapore were Russian

actors Mr. Fyodor Dobronravov and Mr. Andrey Chernyshov.

| believe that culture is a creative, kind and unifying power and its role is very important
especially in times when there are forces that are stubbornly trying to cause discord in the
global community. | am sure that these cultural events became a real celebration of Russian

culture in Singapore and brought all the participants the feelings of unity and happiness.

Russia consistently advocates for the development and depoliticization of international
humanitarian cooperation. | am convinced that all the above-mentioned events held in
Singapore would help strengthen the image of our country as a world-class cultural state,
contribute to maintaining interethnic peace and harmony, protecting traditional spiritual and
moral values as well as to mutual understanding and respect between nations and trust

especially needed in the time of fundamental geopolitical shifts.

The author of the article is H.E. Nikolay Kudashev, the Ambassador of the Russian
Federation to the Republic of Singapore.

Figure 20: A screenshot of one of the five articles were observed to be written and
attributed to an author, allegedly the Russian Ambassador to Singapore




There is corroboration that these articles were written by the Russian Ambassador
to Singapore, as they were shared by the official Twitter (X.com) accounts of
the Russian Embassy in the Republic of Singapore and the Russian Mission to
ASEAN, and attributed to the Ambassador, as seen in the screenshots below.

! RusEmbassy Singapore & @RusEmbSG - AUg 8, 2023 Russian Mission to ASEAN &
Article “Russ; d Bullding Q @ASEANRuUssia Relevant people
a Strategic Partnership in a Multipolar World” by H.E. Nikolay Kudashev,
the Ambassador of the Russian Federation to the Republic of Singapore. =™ H.E. Nikolay Kudashev, Russia's Ambassador to Singapore, on Q Russian Mission to AS & m
future of #ASEAN-Russia cooperation: @ASFANRussia

Official Twitter of the Russian Mission
t0 ASEAN in JaKarta/ Teutrep
TIOCTORHHO0 NpeACTaBUTe bCTES
Poccum npn ACEAH

a Omn Qn Qn 2 R b Taiwan

Qar 2 (=2 Qes ihi 8.5k

Figure 21: Posts on X.com by official Twitter accounts of the Russian Embassy in the Republic of
Singapore and Russian Mission to ASEAN, sharing the abovementioned articles on Alamak.io and
attributing them to Russia’s Ambassador to Singapore

Finally, unlike the other Local Lifestyle and New Websites that we examined,
there were no advertisements on Alamak.io. or calls for subscription. We were
therefore unable to determine the business model or motivation for the website,
because there is no indication of how and by whom it is funded.

In summary, we were unable to verify the author’s qualifications and publication
history to determine the origins of Alamak.io. Even though the site appears to
be a Local Lifestyle and News Website, there is evidence that the owners and/
or authors are not local, and some articles were authored by Al. We were also
unable to determine how and by whom the website is funded.

These findings do not conclusively indicate that the website is used for information
manipulation, but they indicate that further observation is merited, such as if the
website starts to feature content relating to Singapore’s politics or becomes part
of an online hostile information campaign for foreign interference.




5. Application to Singapore

Singapore is vulnerable to foreign interference through online HICs because it
is an “open, highly digitally connected, and diverse society”.*° In 2022, Taiwan-
based research outfit Doublethink Lab ranked Singapore as the second most
likely to be influenced by China in technology, society, and academia, but not
domestic politics.*' In 2021, French think-tank Institute for Strategic Research
at France’s Military College, or IRSEM, observed that Singapore was vulnerable
to foreign interference, though it was “able to resist and defend against Chinese
influence “skilfully”.4

News websites can be used for foreign interference in various ways, such as
spreading propaganda and disinformation to influence public opinion and
undermine the credibility of the target country’s government, institutions, and
policies, or creating or amplifying divisive narratives and false claims to polarise
the society and sow discord among different groups.*®

If an established Singapore news website were to post disinformation or
propaganda, the impact would be significant because of its reputation as a
credible source of information. We further infer, from the case studies as raised
above, that an online “media” outlet could pose as a credible Singapore source,
with localised stories about Singapore media, to build its local credibility, but
could subsequently be used to spread disinformation or false narratives or other
inauthentic content. This content could in turn be disseminated and amplified on
social media by bots and trolls. The creation and establishment of inauthentic
news sites is a commonly identified Tactic, Technique, Procedure (TTP) used
in a hostile information campaign. There is potential for inauthentic websites to
gradually build up a following among Singapore audience and gradually pivot
away from lifestyle and entertainment content, towards political or propaganda
content.

40 “Summary Factsheet on the Foreign Interference Act”, Ministry of Home Affairs Singapore, www.mha.
gov.sg/docs/default-source/default-document-library/summary-factsheet-on-fica.pdf.

Justin Ong, “S’pore is second most influenced by China in the world, according to Taiwan report”, The
Straits Times, 4 May 2022, www.straitstimes.com/singapore/spore-is-second-most-influenced-by-
china-in-the-world-according-to-taiwan-report; “Singapore”, China Index, https://china-index.io/.
Justin Ong, “Singapore particularly vulnerable yet resilient to Chinese influence operations: French
report”, The Straits Times, 2 October 2021, www.straitstimes.com/singapore/politics/spore-
particularly-vulnerable-yet-resilient-to-chinese-influence-operations.

“The beginner’s guide to foreign interference”, Channel NewsAsia, 27 September 2021, www.
channelnewsasia.com/advertorial/beginners-quide-foreign-interference-2175361; “REPORT  on
foreign interference in all democratic processes”, European Parliament, 15 May 2023, www.europarl.
europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0187_EN.html; “Foreign Interference Threats to Canada’s
Democratic Process”, Government Of Canada, 22 July 2021, www.canada.ca/en/security-intelligence-
service/corporate/publications/foreign-interference-threat-to-canadas-democratic-process.html.

4

4

9

4

()



https://www.mha.gov.sg/docs/default-source/default-document-library/summary-factsheet-on-fica.pdf
https://www.mha.gov.sg/docs/default-source/default-document-library/summary-factsheet-on-fica.pdf
https://www.straitstimes.com/singapore/spore-is-second-most-influenced-by-china-in-the-world-according-to-taiwan-report
https://www.straitstimes.com/singapore/spore-is-second-most-influenced-by-china-in-the-world-according-to-taiwan-report
https://china-index.io/
https://www.straitstimes.com/singapore/politics/spore-particularly-vulnerable-yet-resilient-to-chinese-influence-operations
https://www.straitstimes.com/singapore/politics/spore-particularly-vulnerable-yet-resilient-to-chinese-influence-operations
https://www.channelnewsasia.com/advertorial/beginners-guide-foreign-interference-2175361
https://www.channelnewsasia.com/advertorial/beginners-guide-foreign-interference-2175361
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0187_EN.html
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0187_EN.html
https://www.canada.ca/en/security-intelligence-service/corporate/publications/foreign-interference-threat-to-canadas-democratic-process.html
https://www.canada.ca/en/security-intelligence-service/corporate/publications/foreign-interference-threat-to-canadas-democratic-process.html

Seemingly innocuous third-party websites may potentially be used to disseminate
propaganda or mis/disinformation narratives from its original source, and
publish them into the mainstream, making propaganda and narratives appear
to be disconnected or unaffiliated to the original source. Such websites create a
legitimate fagade with the aim of audience-building through innocuous lifestyle or
entertainment content.

Laws that can be applied

The Broadcasting Act regulates broadcasting services as well as “online
communication services to Singapore end-users”, pursuant to s45A(c) which
ensures that providers of “online communication services to Singapore end-
users” are regulated in a manner that enables public interest considerations
to be addressed. S45B further elaborates that the law applies to “any content
that is provided on any online communication service and is accessible by
any Singapore end-user”. This would cover news websites that are targeted at
Singapore end-users.

Therefore, under s3(2)(a), if the Minister decides it is “in the interests of public
security, national defence or relations with the government of another country”,
then the Minister can direct the “prohibition or regulation” of a broadcasting
service or online communication service, including stopping of messages. S45I
extends this to giving blocking directions to internet service providers, which
would require them to stop access by Singapore end-users.

As an alternative step, s45K (1) provides that the Authority (IMDA) may
designate an online communication service with a Singapore end-user link as
a “regulated online communication service”. The website would then need to
comply with regulatory requirements such as the prevailing Online Code of
Practice, failing which the Authority could take regulatory action.

In cases where a website’s authorship or ownership are unknown, the Minister
for Home Affairs may use the Foreign Interference (Countermeasures) Act
(FICA) to issue a Technical Assistance Direction to a provider of a hosting
service or a proprietor of an online location.

Under Section 36, “a technical assistance direction may require a person

to whom the direction is given to do one or more of the following within the

time specified in the direction, in relation to all or any of the person’s relevant
activities: (a) to provide information about whether any account maintained

by the person for a customer is that for a foreigner; (b) to provide technical
information or other information about the person’s relevant activity as specified
in the direction; (c) to take any other step directed towards ensuring that the



person is capable of giving help to the competent authority which the competent
authority requires in the public interest.”

If a website has been used for online communications that falls within the
coverage of FICA, then pursuant to Section 20(1), the Minister can give an
Access Blocking Direction if (a) there is undertaking of online communications
activity, or online communications activity has been undertaken; (b) which is
suspected of being or having been undertaken, by or on behalf of a foreign
principal; (c) the online communications activity results in any information or
material being published in Singapore; and (d) it is in the public interest.

The Access Blocking Direction under Section 33(2) requires the provider of
an internet access service (e.g. ISP’s) to take all reasonable steps to disable
access by every end-user in Singapore to the covered information or material
(the website).

However, if a website (such as a Local Lifestyle or News Website as defined in
this report) contains mostly benign or ordinary lifestyle or current affairs/news
stories, then FICA would not apply, even though the website could potentially be
pivoted to launch a hostile information campaign in future. In their current form,
these provisions of FICA can only be applied when the undesirable activity has
already taken place.

The Minister can also take Anticipatory Action under Section 21(1) if (a) a
person is acting with the intention of preparing for, or planning to undertake,
online communications activity by or on behalf of a foreign principal; (b) the
Minister has reason to believe that, as a result of that online communications
activity, information or material is likely to be published in Singapore; and (c) is
of the opinion that it is in the public interest. However, Anticipatory Action can
only be taken if all the above criteria are met, and it may be difficult to identify
persons who are acting with the required intention, especially if the owners and
authors of a website are unidentified. It would not be possible to use FICA in
such a situation.

In view of these legislative gaps, it may be necessary to enhance the
investigative powers of FICA to enable the authorities to identify owners and
authors of Local Lifestyle and News Websites, and to provide or develop tools
and resources to carry out digital forensics where needed. It may even be
necessary to adjust the thresholds for application of FICA, but this must be
done carefully to minimise the risk of taking action against innocent websites.
Furthermore, if the public perceives that the application of FICA threshold

is too low, there may be concerns that FICA can be abused and hence its
effectiveness will be diminished.



Beyond legislative measures, there is a need to inoculate the public against
HICs that come from inauthentic Local Lifestyle and News Websites. This may
require exposing these sites to public scrutiny as well as publicising the tactics
that have been employed in other countries.

Initiatives to nudge the public and encourage critical thinking and media literacy
can be further highlighted to the public’s attention. More specifically, greater
awareness on potential tactics such as combining innocuous content such as
news, lifestyle, and entertainment to give the appearance of credibility and
authenticity. Ongoing initiatives such as the S.U.R.E. campaign by the National
Library Board can help the public in understanding and developing information
literacy skills to discern accurate information from falsehoods. A possible idea
for consideration can include a brief explainer on some of the common tactics
used for information manipulation for greater public awareness.

The need for vigilance

In the meantime, there will still be websites and social media accounts that
present themselves as sharing local news with benign and even accurate news
but have the potential to be used to share propaganda or worse, for HICs.

Since these sites appear at first look to be trustworthy, readers should carry out
deeper research to determine if there are areas of suspicion, such as whether
the owner is identified or anonymous. This does not mean that every website
with anonymous owners is involved in information manipulation on a website.
However, it does mean that readers need to be vigilant towards online sources
of news that appear to originate from Singapore, and not assume that they are
totally benign or accurate.




About the Authors

Benjamin Ang is Senior Fellow and Head of the Centre of
Excellence for National Security (CENS), oversees Future Issues
in Technology (FIT), as well as Head of Digital Impact Research
(DIR) at RSIS. He leads the CENS policy research team that
writes, publishes, and lectures internationally on national security
issues related to cyber, international cyber norms, disinformation,
cybercrime, foreign interference, hybrid threats, digital security,
social cohesion, polarization, and social resilience. At FIT, he leads the team
exploring policy issues in artificial intelligence, space, quantum technology, smart
cities, biotechnology, and other emerging technologies. Through DIR, he networks
with the wide array of RSIS experts who study the impact of digital technology
into their respective security domains.

Dymples Leong is an Associate Research Fellow with the Centre
of Excellence for National Security (CENS) at the S. Rajaratnam
School of International Studies (RSIS), Nanyang Technological
University, Singapore. Her research focuses on disinformation,
influence campaigns, social media, strategic communications.
Her work has been published in various academic and media
outlets including Routledge, Channel NewsAsia, The Straits
Times, TODAY, Reuters Institute for the Study of Journalism, The Diplomat, and
East Asia Forum. She holds a Bachelor of Business majoring in Marketing and
Management from the University of Newcastle Australia.




About the Centre of Excellence for National
Security (CENS)

The S. Rajaratnam School of International Studies (RSIS)
is a global think tank and professional graduate school of
international affairs at the Nanyang Technological University,
Singapore. An autonomous school, RSIS’ mission is to be a
leading research and graduate teaching institution in strategic
and international affairs in the Asia Pacific. With the core
functions of research, graduate education, and networking,
it produces research on Asia Pacific Security, Multilateralism and Regionalism,
Conflict Studies, Non-traditional Security, Cybersecurity, Maritime Security and
Terrorism Studies.

CENS is aresearch unit of RSIS atthe Nanyang Technological University, Singapore.
Established on 1 April 2006, CENS raison d’étre is to raise the intellectual capital
invested in strategising national security. To do so, CENS is devoted to rigorous
policy-relevant analysis across a range of national security issues. CENS is
multinational in composition, comprising both Singaporeans and foreign analysts
who are specialists in various aspects of national and homeland security affairs.

For more details, please visit www.rsis.edu.sg and www.rsis.edu.sg/cens. Join us
at our social media channels at www.rsis.edu.sg/rsis-social-media-channels or
scan the QR code.



http://www.rsis.edu.sg
http://www.rsis.edu.sg/cens
http://www.rsis.edu.sg/rsis-social-media-channels

L gbﬁg{ﬁRg;NAM Nanyang Technological University, Singapore
l IS’\'lr.[JEDRIgéTIONAL Block S4, Level B3, 50 Nanyang Avenue, Singapore 639798

Tel: +65 6790 6982 | Fax: +65 6794 0617 | www.rsis.edu.sg

Nanyang Technological University, Singapore




